Friday, August 20, 2010

Ramadhan Bulan Keampunan

Ramadhan datang lagi membawa bersama lautan Rahmat Ilahi. sesuatu yang hanya ada di bulan Ramadhan tidak dibulan lain.

Mari merenung sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban dalam sohehnya.

Daripada Abu Hurairah RA: suatu hari Rasulullah naik ke atas mimbar lalu berkata , Ameen...Ameen...Ameen. Seorang sahabat bertanya, ya Rasulullah engkau naik ke atas mimbar lalu menyebut, Ameen, Ameen, Ameen?

Rasulullah menjelaskan, telah datang kepadaku malaikat Jibril As dan berkata

"Barangsiapa yang melalui Ramadan , tetapi tidak diampunkan , orang ini akan masuk ke dalam neraka dan Allah jauh daripadanya ....Wahai Muhammad , katakanlah Ameen ,aku pun berkata Ameen . ''

" Barangsiapa yang mempunyai kedua ibubapa atau salah seorang daripadanya , tetapi tidak berbuat baik kepada mereka , sehinggalah meninggal dunia , maka dia akan memasuki neraka dan Allah jauh daripadanya .... Wahai Muhammad , katakanlah Ameen , akupun berkata Ameen .."

"Barangsiapa yang disebutkan nama engkau disisinya , tetapi tidak mengucapkan selawat dan salam kepada engkau , mereka akan memasuki neraka ... Wahai Muhammad , katakanlah Ameen , aku pun berkata Ameen . "

Begitu merangsang kesedaran apabila menatap hadis ini , marilah memetik pengajaran,

orang yang mendapat keampunan di bulan Ramadhan adalah mereka yang digambarkan oleh Rasulullah di dalam hadis riwayat Bukhari bersabda;

"Barang siapa yang berpuasa dengan keimanan dan mengharapkan ganjaran akan diampunkan segala dosa lampaunya." Barangsiapa yang membangunkan Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan ganjaran akan diampunkan dosa lampaunya."

Semoga usaha menegah diri dan membanyakkan amal soleh merupakan penyebab untuk mendapat keampunan dari Allah dibulan yang Allah menawarkan pengampunanNya. Begitu juga soal berbuat baik kepada kedua ibubapa, tiada kebaikan lebih besar daripada berbakti kepada kedua ibubapa terutamanya di bulan Ramadhan ini.

Begitu juga Ramadhan adalah bulan memperbanyakkan selawat kepada Rasululah agar tumbuh rasa cinta dan patuh kepadanya. inilah yang kita dengar sewaktu tarawih disepanjang bulan Ramadhan.

Selamat Syaim dan Qiam untuk Taqwal qulub!

By:http://zulramli.blogspot.com/